Tuesday, December 25, 2012

Refleksi Minggu ke-8

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua....

Bertemu kembali kita semua,minggu berganti minggu,hati berganti hari dan masa berganti masa serta assigment pun terus berganti.hehe.. Pada minggu ini kelas Komputer Dalam Pendidikan dimulakan seperti biasa iaitu pengenalan sesuatu yang belum pernah kami ketahui. Pada minggu ke-8 ini kami dikenalkan dengan satu sofware baru. Adakah anda kenal apa itu SPSS? aha..mesti tidak tahu kan..ok saya akan menerangkan apa itu SPSS. 

Menurut penerangan yang telah diberikan oleh pensyarah kami iaitu Dr Fariza, SPSS ini ialah satu sofware di mana SPSS ini merupakan salah satu pakej statistik yang paling pupular yang boleh melakukan manipulasi data dan analisis yang sangat kompleks serta dengan arahan yang sangat mudah.Setelah diberikan penerangan yang lebih mendalam kami dapat mengetahui bahawa SPSS atau Statistical Product and Service Solution ini mempunyai 4 windows iaitu Data Editor, Output Viewer, Syntac Editor dan Script Window.

Dengan menggunakan sofware ini, pengguna dapat menganalisis data dengan mudah tanpa perlu menganalisis data dengan cara manual. Berikut saya akan tunjukkan cara-cara menggunakan SPSS :

                                                  

Langkah pertama klik pada start, kemudian klik all program, dan SPSS Inc. Terdapat dua lembaran dalam window ini iaitu data view dan variable view. Variable view membolehkan pengguna memasukkan data untuk dianalisis. Setelah memasukkan kesemua data , sistem ini akan memnganalisis data tersebut dan sofware ini membolehkan semua pengguna memilih untuk dianalisis dengan graf bar, histogram, pie chart dan sebagainya.






Setelah semua penerangan mengenai SPSS ini telah diberikan, kami telah diminta untuk membuat laporan tentang jawapan yang telah diberikan oleh responden kami. Kami juga perlu membuat analisis dan laporan jawapan yang telah diberikan oleh pelajar dalam i-folio dengan mencari kat kunci jawapan.

Kepada rakan-rakan selamat mencuba sofware ini....sekian...


Thursday, December 13, 2012

Refleksi Minggu ke-7....

Assalamualaikum dan salam sejahtera sahabat semua...

Pada minggu ini kelas komputer dalam pendidikan dilakukan di kampung masing-masing. Hal ini demikian kerana pada minggu ini merupakan hari yang sangat mulia bagi umat islam iaitu Hari Raya Aidiladha. Sebelum memulakan refleksi saya ingin mengucapkan salam aidiladha kepada sahabat semua. Semoga Hari raya kali ini membawa seribu makna pada diri kita..


Walaupun mendapat pelepasan daripada mengikuti kelas komputer pada minggu ini,kami tetap diberikan tugas oleh Puan Fariza yakni pensyarah kami. Tugas yang diberikan kepada kami pada minngu ini adalah berkaitan dengan satu sisitem yang belum pernah saya ketahui iaitu Survey Monkey. SurveyMonkey ini adalah merupakan satu sistem soal selidik secara online. Di mana melalui sisitem ini soal selidik dapat dilakukan dengan lebih mudah tanpa perlu menggunakan kos yang tinggi.Kita juga dapat design, collect dan analyze terus kepada keputusan. Ringkasnya soal selidik menggunakan adalah lebih mudah digunakan daripada soal selidik yang biasa.

Setelah dapat memahami fungsi SurveyMonkey ini,kami ditugaskan pula untuk membuat satu soal selidik mengenai tajuk pembentangan kami pada minggu kelima yang lalu dengan menggunakan keadah SurveyMonkey.





CARA MENGGUNAKAN SURVEY MONKEY












selamat mencuba.... (y)

Refleksi Pembelajaran Minggu ke-6

Hai semua..jumpa lagi.. Assalamualaikum dan salam sejahtera...






 Pada minggu yang ke-6 ini,kuliah kami berlangsung di Perpustakaan Tun SRI Lanang(PTSL).Tujuan kelas pada minggu ini diadakan di PTSL adalah untuk mendengar taklimat mengenai cara-cara mengunakan perkhidmatan PTSL.Di dalam taklimat yang di berikan oleh pustakawan Pn Shaizimah Badzri, kami telah diterangkan mengenai cara-cara bagaimana untuk kami mencari sumber rujukan di PTSL dengan mengunakan sistem komputer seperti kamus bahasa,jurnal, artikel dan berbagai bahan lain.


                                                         Perpustakaan Tun Sri Lanang


 Di dalam taklimat tersebut kami telah diperkenalkan dengan satu laman sesawang yang digunakan di PTSL untuk mengakses dan mencari buku secara online iaitu Sistem Gemilang. Laman sesawang ini direka khas untuk warga UKM, sama ada untuk mencari bahan bacaan mahupun bahan-bahan rujukan di PTSL. Di dalam Sistem Gemilang ini terdapat 2 kaedah pencarian yang berbeza iaitu Browse dan Keyword. Kaedah Browse adalah kaedah untuk mencari buku berdasarkan tajuk iaitu tajuk Besar seperti kamus dewan edisi ke-4. Jika untuk judul pertengahan buku iaitu tajuk kecil dalam buku, kaedah yang sesuai digunakan ialah kaedah keyword. Hal ini demikian kerana kaedah ini akan mencari semua buku yang ada tajuk yang kita letak. Tidak seperti kaedah browse apabila tajuk yang kita letak itu merupakan tajuk dalam sebuah buku maka pencarian tidak akan dapat diketahui.Secara ringkasnya kaedah Browse elok digunakan apabila kita mengetahui tajuk besar buku, tetapi jika tidak tahu tajuk besar buku lebih baik gunakan kaedah keyword.


                                                                                                       




 Seterusnya kami juga telah diberikan sedikit taklimat tentang pencarian jurnal dan artikel. Di dalam taklimat itu kami diberi penerangan tentang sisitem yang boleh digunakan untuk mencari jurnal iaitu dengan menggunakan sistem e-Journal. Melalui portal ini kita bole mencari pelbagai artikel dan jurnal. Hal ini demikian kerana di dalam portal tersebut terdapat banyak pangkalan data yang boleh digunakan untuk mencari artikel dan jurnal mengikut kursus yang kita ambil seperti jurnal yang berkaitan dengan pendidikan. Antara pangkalan data yang popular dan sering digunakan ialah:


  1. jetP
  2. ProQuest
  3. EBSCOHOST
  4. UKM Journal Artical Repository
  5. UKM Institutional Repository

Setelah selesai taklimat kami ditugaskan dalam kumpulan unutk mencari 5 bahan artikel melalui laman web Gemilang. Artikel tersebut haruslah berkait rapat dengan tajuk pembentangan pada minggu ke-5 yang lalu. Kemudian setelah berjaya mencari lima artikel tersebut kami diarahkan supaya upload di yahoo group masing-masing.


Selesaaaaaaaaaaiiiiiiiiiii.... Assalamualikum semua..

Monday, October 29, 2012

Refleksi Pembelajaran Minngu ke-5

Salam..hai semua...mari membaca..:)

ADAKAH ANDA SEMUA TAHU APA ITU MAKLUMAT DAN LIYERASI VISUAL???

LITERASI VISUAL


1) James Flood, Shirley Brice Heath, dan Diane Lapp. (1997), menakrifkan literasi visual adalah kebolehan atau kemahiran untuk mendapatkan pengertian daripada gambaran. Ia melibatkan satu set kemahiran daripada yang mudah (pengenalan mengenai sesuatu) hingga ke tafsiran yang sukar melibatkan konseptual, metaphora dan falsafah.


ii) Menurut Bolter (1998) dalam Xiuwen Wu & Mark Newman (2008), literasi visual melibatkan penggunaan peta, gambar, pandangan, foto, dan sebagainya bertujuan menggalakkan pembelajaran mengenai sesuatu perkara. Visual-visual ini yang bersumber daripada sumber pertama mahupun sumber sekunder.


iii) Heinich, Molenda, dan Russell (1994) dalam Norasikin Fabil & Zawawi Ismail (2005) mendefinisikan kemahiran literasi visual sebagai kebolehan yang dipelajari untuk menafsir mesej visual dengan tepat dan juga untuk membuat mesej-mesej seperti itu.


iv) Roblyer and Bennett (2001) dalam Alaa Sadik (2007) menjelaskan bahawa melalui literasi visual, pelajar akan mahir; menterjemah dan memahami maksud mesej daripada visual; berkomunikasi dengan lebih efisyen melalui pengaplikasian asas dan konsep reka bentuk visual; menghasilkan mesej-mesej dalam bentuk visual dengan menggunakan komputer dan teknologi-teknologi lain; dan menggunakan pemikiran visual untuk merumuskan penyelesaian bagi sesuatu masalah.


MAKLUMAT

Maklumat adalah satu sumber yang mempunyai berbagai-bagai definisi menurut format dan media yang digunakan untuk memindahkannya, serta disiplin yang mendefinisikannya.

Menurut Case (2002), maklumat merujuk kepada :
• Ilmu yang terkandung
• Pengalaman manusia yang dipakej
• Satu sumber yang boleh menyediakan sejumlah data yang tidak terkira banyaknya
• Satu sumber yang mengambil format, pempakejan, media pemindahan yang berbeza-beza, dan berbagai kaedah penghantaran
• Manusia: keluarga, para sahabat, tutor, rakan pelajar
• Institusi, iaitu para profesional perkhidmatan kesihatan kebangsaan atau kemudahan-kemudahan bantuan

LITERASI MAKLUMAT
American Association of School Librarians (AASL) (Persatuan Pustakawan Sekolah Amerika), pelopor dalam bidang literasi maklumat dan Association for Educational Communications and Technologies (Persatuan Komunikasi dan Teknologi Pendidikan) menyatakan bahawa “literasi maklumat adalah keupayaan mencari dan mengguna maklumat. Maklumat adalah kunci pembelajaran sepanjang hayat” (Byerly/Brodie, 1999).
AASL menyatakan bahawa: “pelajar yang celik maklumat mengakses maklumat dengan cekap dan berkesan, menilai maklumat secara kritis dan cekap, dan menggunakan maklumat dengan tepat dan kreatif” (Byerly/Brodie, 1999).



Refleksi Pembelajaran Minggu ke-4

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua...

Pada minggu ke-4 ini kami didedahkan pula tentang satu aplikasi yang digunakan oleh kebanyakkan orang pada masa kini iaitu web 2.0..Kami memulakan pembelajaran dengan pendedahah mengenai web 2.0.Pensyarah kami iaitu Dr.Fariza menjelaskan kepada kami bahawa web 2.0 menjadi aplikasi utama yang digunakan dalam pelbagai bidang terutamanya bidang pendidikan.Hal ini demikian kerana menurut penjelasan daripada pensyarah kami,Web 2.0 ini dapat membantu mengatasi kekangan sistem e-pembelajaran kerana aplikasi Web 2.0 sangat popular dalam kalangan remaja yang sebahagian besarnya adalah pelajar.Selain itu,aplikasi ini tidak hanya digunakan untuk berkomunikasi antara satu sama lain, malah turut digunakan di dalam penyebaran maklumat.

Seterusnya kami didedahkan pula tentang definisi Web 2.0.Definisi yang kami dapat ialah Web 2.0 ini adalah istilah umum yang berkaitan dengan aplikasi web yang memudahkan perkongsian maklumat interaktif yang beroperasi melalui media internet dengan bantuan pelayar web dan tidak perluperlu proses instalasi terlebih dahulu seperti yang umumnya kita gunakan sehari-hari.Sebuah lama web 2.0 memberi penggunanya pilihan bebas untuk berinteraksi atau berkalaborasiantara satu sama lain dalam komuniti maya.Antara contoh aplikasi Web 2.0 ialah laman web rangkaian sosial, blog, wiki, halaman perkongsian video dan halaman perkongsian grafik.


Terdapat pelbagai ciri yang mengambarkan web 2.0 antaranya ialah:

  ~Web sebagai platform(windows) bererti aplikasi-aplikasi tersebut dijalankan langsung di            atas internet dan bukan di atas satu sistem operasi tertentu..(google)
  
  ~Gabungan maklumat dan pengetahuan iaitu aplikasi web 2.0 memanfaatkan kepandaian dan maklumat daripada banyak pihak secara kolektif hasilnya wujud satu medan pengetahuan yang sangat besar sebagai contoh (wikipedia)

  ~Kekuatan data iaitu ianya merupakan kekuatan web 2.0.

  ~Kitaran kemaskini perisian-aplikasi web 2.0 seringkali dikemaskini data dan programnya tanpa perlu menunggu waktu yang lama.

  ~Model atucara yang mudah-menggunakan teknik-teknik atucara yang mudah seperti AJAX dan RSS.Ini membolehkan orang lain untuk mengguna semula layanan suatu aplikasi web 2.0 membentuk layanan baru.

          Kemunculan aplikasi web 2.0 seperti blog, wikis, facebook dan youtube telah membawa perubahan kepada konsep dan kriteria e-pembelajaran web 1.0. E-pembelajaran pada peringkat awal lebih tertumpu kepada strategi penyebaran maklumat. Sistem Pembelajaran dan Pengajaran yang menggunakan aplikasi web 2.0 pula memberi penumpuan kepada aspek renungan dan kolaborasi antara pelajar melalui penggunaan teknologi komunikasi.Pembelajaran dan Pengajaran dengan menggunakan aplikasi web 2.0 ini menekankan aspek konstruksi pengetahuan melalui kolaborasi antara pelajar didalam suasana terbuka, tidak berstruktur dan bersifat sosial..

  




  


Refleksi Pembelajaran Minggu 3

Assalamualikum dan salam sejahtera semua.....

Pada minggu ketiga,kuliah saya di mulakan dengan tugasan mendownload satu sofware yang tidak pernah saya ketahui adanya sofware tersebut dan fungsi sofware tersebut iaitu DROPBOX.Saya telah diberi tunjuk ajar oleh pensyarah saya bagaimana cara untuk mendownload sofware  dropbox tersebut.Cara untuk mendaftar dropbox sama seperti cara mendaftar Facebook iaitu dengan meletakkan nama penuh,email yang digunakan beserta kata laluan email yang digunakan.Setelah mendaftar dropbox,saya dan rakan kumpulan yang lain telah diberi penerangan mengenai fungsi dropbox tersebut.Pensyarah saya iaitu Dr Fariza Khalid menerangkan bahawa dropbox tersebut berfungsi sebagai satu tempat untuk menyimpan maklumat seperti pendrive,yang berbezanya adalah dropbox hanya mempunyai ruang untuk menyimpan maklumat sebanyak 2GB manakala pendrive boleh mencecah sehingga 32GB.Selain itu,pensyarah saya juga telah menerangkan kelebihan dropbox iaitu apabila kita menggunakan dropbox,tidak akan ada berlakunya kehilangan maklumat kerana dropbox sememangnya terdapat dalam sistem komputer dan dropbox ini tidak boleh di buka sesuka hati kerana apabila kita ingin membuka dropbox kita perlu menggunakan email dan kata laluan email yang kita gunakan semasa mendaftar dropbox.Jadi,hanya mereka yang mengatahui email dan kata laluan email yang digunakan untuk dropbox sahaja yang boleh membuka dropbox tersebut..

Tugasan kedua pada minggu ini ialah kami di minta mencari data tentang LMS dan CMS.LMS(Learning Management System\Sistem Pengurursan Pembelajaran)adalah satu komponen perisian untuk pentadbiran,pengesanan,laporan,penyampaian kursus pendidikan dalam talian.LMS juga berfungsi sebagai pusat mengumpul maklumat pentadbiran menggunakan layan diri.Dengan cara ini akan memudahkan dan memepercepatkan lagi orang yang menggunakannya.Contoh laman web yang digunakan oleh pelajar dalam urusan pembelajaran ialah SMPweb.Hal ini memudahkan pelajar dalam menambah subjek atau mengugurkan subjek.Melalui LMS ini juga pelajar dapat mengetahui dengan lebih cepat tugasan-tugasan yang diberikan oleh pensyarah,nota-nota berkaitan pembelajaran serta tarikh-tarikh peperiksaan yang akan dijalankan.Antara contoh LMS ialah(atutor,chamilo,dokeos,llias,DLAT,Modle,docel LMS).Contoh Atutor ialah digunakan dalam pelbagai kontekstermasuk pengurusan dalam talian meneruskan pembagunan profesional untuk guru dan sebagainya.Penggunaan perisian ini juga berguna bagi golongan yang cacat penglihatan dan kurang upaya.

  Manakala CMS pula ialah satu aplikasi untuk menyimpan dokumen dalam pengurusan.Ia mengandungi struktur kandungan maklumat perusahan dan format fail.CMS mempunyai dua unsur.Unsur yang pertama ialah Aplikasi Pengurusan Kandungan(AKM) iaitu pengguna dapat mengubah walaupun dengan kepakaran yang terhaddan terbatas,pengguna dapat mengubah dan membuang kandungan dari laman web tanpa campurtangan daripada webmaster.Unsur yang kedua ialah Penghantaran Aplikasi Kandungan(CDA) iaitu menyusun maklumat dan mengemas kini maklumat ke website.CMS juga boleh dikatalogkan.Sistem pengurusan kandungan seperti ini dapat menyediakan prosedur menguruskan aliran kerja persekitaran berkerjasama.............

Jumpa Lagi.....