Wednesday, December 11, 2013

ESEI KUMPULAN

ESEI KUMPULAN



GGGF 2153
TEKNOLOGI PENDIDIKAN

TAJUK :
PENGUASAAN “INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGY” ICT DI KALANGAN ATLET DALAM MEMBANTU KEJAYAAN

PENSYARAH :
MOHD JASMY BIN ABD RAHMAN

DISEDIAKAN OLEH   :


  MOHD AMIRUL ZAKI BIN SIDI                  A142217
MOHAMED ERWAN BIN TUHAIMI             A141365
MOHAMAD NAZRI BIN MUSLIM                A141715
SITI NORADIAH BINTI MAHADI               A142029
 TAMILARASI A/P LETCHUMANAN             A142220
  TING KEE WEE                                               A142218

1.0  Pendahuluan
Information and Communication Technology (ICT) dalam bahasa Malaysia dikenali dengan istilah Teknologi Informasi dan Komunikasi, adalah satu terminologi yang merangkumi seluruh peralatan teknik untuk memproses dan menyampaikan informasi.
ICT merangkumi dua aspek iaitu teknologi informasi dan teknologi komunikasi. Teknologi informasi meliputi segala hal yang berkaitan dengan proses, penggunaan sebagai alat bantuan, manipulasi, dan pengelolaan informasi. Tetapi, teknologi komunikasi adalah sesuatu yang berkaitan dengan penggunaan alat bantu untuk memproses dan memindahkan  data dari peranti ke peranti yang lain.
Oleh itu, teknologi informasi dan teknologi komunikasi adalah dua buah konsep yang tidak terpisah. Teknologi Informasi dan Komunikas mempunyai satu maksud yang luas iaitu segala kegiatan yang berkaitan dengan pemprosesan, manipulasi, pengelolaan, pemindahan informasi antara media.
Istilah ICT muncul setelah adanya gabungan antara teknologi komputer dengan teknologi komunikasi pada pertengahan abad ke-20. Gabungan kedua teknologi tersebut berkembang pesat melampaui bidang teknologi yang lain. Hingga awal abad ke-21 ICT masih terus mengalami pelbagai perubahan sehingga pada era yang akan datang.

2.0  Tujuan Kajian
Kajian ini dijalankan bertujuan untuk memahami sejauh mana dan tahap penguasaan atlet terhadap “Information and Communication Technology” (ICT) dalam membantu kejayaan mereka.

3.0  ObjektifKajian

a)      Untuk mengkaji tahap penguasaan Teknologi Informasi dan Komunikasi (ICT) di kalangan atlet dalam membantu kejayaan atlet.
b)      Untuk mengenalpasti sejauh manakah penggunaan Teknologi Informasi dan Komunikasi (ICT) di kalangan atlet dalam membantu kejayaan atlet.
c)      Untuk menilai tahap pengetahuan umum atlet mengenai Teknologi Maklumat dan Komunikasi (ICT).

4.0  PersoalanKajian

a)      Adakah atlet menguasai Teknologi Informasi dan Komunikasi (ICT) membantu mereka dalam kejayaan?
b)      Sejauh manakah atlet mengguna Teknologi Informasi dan Komunikasi (ICT) dalam kehidupan seharian untuk membantu mereka sendiri dalam kejayaan?
c)      Adakah atlet mengetahui tentang Teknologi Informasi dan Komunikasi (ICT) melalui kawan atau guru?

5.0  Metodologi Kajian
5.1  Reka bentuk kajian
5.1.1        Kaedah Kuantitatif
Reka bentuk kajian ialah dengan menggunakan kaedah kuantitatif. Kajian kuantitatif merupakan satu kajian secara umumnya menggunakan analisis statistik, ia lebih bersifat objektif dan berorientasikan kepada hasil. Merujuk kepada istilah "kuantiti" membawa maksud berapa banyak atau bilangannya. Kuantiti merujuk kepada bilangan yang diskrit, yang dinyatakan dengan tepat.

Berdasarkan kepada istilah kuantiti, penyelidikan kuantitatif dikaitkan dengan data numerika dan ketepatan. Ia adalah berdasarkan kaedah penyelidikan inkuiri positif dimana penyelidikan dilakukan melalui kajian eksperimental dan data numerika yang dipungut dianalisis dengan ujian statistik. Melalui penyelidikan kuantitatif, masalah kajian dinyatakan dalam bentuk hipotesis.

Kaedah ini mempunyai beberapa kebaikan. Antaranya ialah segala data yang dikaji senang diurus kerana ia dapat dikategorikan dalam bentuk nombor. Kesimpulan yang dibuat juga adalah lebih tepat dan mempunyai darjah penerimaan yang lebih tinggi kerana ia dapat dibuktikan menggunakan kaedah pengiraan.

Dalam kajian ini, analisis kuantitatif diperolehi daripada hasil pengumpulan borang soal selidik. Data yang diperolehi akan dikumpul, direkod, dianalisis, dan disimpulkan. Data dianalisis dengan menggunakan kaedah faktor analisis dan kaedah statistik asas.


5.2  Pensampelan

Sampel kajian merupakan pelajar Tahun 1 yang mengambil program Sukan dan Rekreasi dari Universiti Kebangsaan Malaysia, Bangi Selangor dan terdiri daripada 30 orang pelajar. Cara pemilihan sampel kajian adalah secara rawak iaitu terdiri daripada beberapa atlet dalam bidang sukan yang diceburi masing-masing.


5.3 Instrumen kajian
Instrumen kajian dijalankan dengan menggunakan kaedah borang soal selidik. Dalam borang soal selidik tersebut terdapat tiga bahagian iaitu bahagian A, bahagain B dan bahagian C. Bahagian A adalah mengenai maklumat demografi responden, bahagian B mengenai tahap pengetahuan umum responden mengenai ICT, manakala bahagian C ialah mengenai tahap penguasaan ICT dalam kalangan atlet untuk kejayaan mereka.

5.4  Kaedah pengumpulan data

Kaedah pengumpulan data bagi kajian ini ialah dengan menggunakan kaedah soal selidik. Pengkaji akan mengedarkan borang soal selidik kepada sampel kajian. Soal-selidik ditakrifkan sebagai satu set soalan/item bercetak yang digunakan untuk mengutip/memperoleh data kajian secara laporan kendiri daripada sampel kajian.

Kaedah soal selidik yang dijalankan ialah dengan menggunakan bentuk soalan tertutup. Bentuk soalan tertutup ialah pilihan jawapan diberikan untuk dipilih oleh sampel kajian berdasarkan pandangan sendiri. Soalan-soalan tertutup mempunyai jawapan-jawapan tertentu yang disediakan. Sampel kajian memilih jawapan yang paling sesuai tentang fenomena yang berkaitan.


Dalam soal selidik yang dijalankan, jenis soalan tertutup yang digunakan ialah Soalan Skala Likert. Skala Likert merangkumi pernyataan yang mempunyai tahap persetujuan. Dalam bentuk asal, skala ini mempunyai lima poin iaitu : 1. Sangat Tidak Setuju,  2. Tidak Setuju, 3. Tidak Pasti, 4. Setuju, dan 5. Sangat Setuju.

6.0 Dapatan Kajian
Bahagian A – Maklumat Demografi
1)      Jantina


Rajah 1

Frequency
Percent
Valid Percent
Cumulative Percent
Valid
Lelaki
13
43.3
43.3
43.3
Perempuan
17
56.7
56.7
100.0
Total
30
100.0
100.0


Jadual 1
Dalam kajian ini, terdiri daripada 30 orang responden.13 orang daripada keseluruhan ialah lelaki, yang selebihnya terdiri daripada perempuan iaitu sebanyak 17 orang.

2)     


Umur


Rajah 2

Frequency
Percent
Valid Percent
Cumulative Percent
Valid
18
3
10.0
10.0
10.0
19
6
20.0
20.0
30.0
20
20
66.7
66.7
96.7
22
1
3.3
3.3
100.0
Total
30
100.0
100.0


Jadual 2
            Daripada keseluruhan responden, 66.7% orang berumur 20 tahun. Sebanyak 20.0% berumur 19 tahun, 10.0% berumur 18 tahun dan hanya 3.3% terdiri daripada responden yang berumur 22 tahun.


3)      Tahap pencapaian


Rajah 3

Frequency
Percent
Valid Percent
Cumulative Percent
Valid
Sekolah
1
3.3
3.3
3.3
STPM
10
33.3
33.3
36.7
Daerah
8
26.7
26.7
63.3
Matrikulasi
3
10.0
10.0
73.3
Negeri
3
10.0
10.0
83.3
Negara
5
16.7
16.7
100.0
Total
30
100.0
100.0


Jadual 3
Dalam kajian ini, terdiri daripada atlet yang pelbagai tahap pencapaiannya.Atlet tahap STPM adalah sebanyak 10 orang.Atlet tahap daerah ialah 8 orang.Atlet yang tahap negara sebanyak 5 orang. Bilangan atlet tahap negeri dan matrikulasi adalah sama iaitu sebanyak 3 orang dan hanya seorang atlet yang bertahap sekolah.

4)      Sukan 


 Rajah 4

Frequency
Percent
Valid Percent
Cumulative Percent
Valid
Bola Tampar
4
13.3
13.3
13.3
Olahraga
10
33.3
33.3
46.7
Bola Jaring
6
20.0
20.0
66.7
Ping Pong
1
3.3
3.3
70.0
Hoki
2
6.7
6.7
76.7
Futsal
1
3.3
3.3
80.0
Kriket
5
16.7
16.7
96.7
Bola Sepak
1
3.3
3.3
100.0
Total
30
100.0
100.0

Jadual  4
Carta pai diatas menunjukkan jenis-jenis bidang  sukan yang melibatkan responden.Sukan bola tampar mencatatkan seramai 4 orang responden,olahraga 10 orang,bola jaring 6 orang dan kriket 5 orang responden.Atlet ping pong, futsal dan bola sepak masing-masing mencatatkan seorang responden.Selebihnya adalah responden terlibat dalam sukan hoki.

5)      Bangsa

 Rajah 4

Frequency
Percent
Valid Percent
Cumulative Percent
Valid
Bola Tampar
4
13.3
13.3
13.3
Olahraga
10
33.3
33.3
46.7
Bola Jaring
6
20.0
20.0
66.7
Ping Pong
1
3.3
3.3
70.0
Hoki
2
6.7
6.7
76.7
Futsal
1
3.3
3.3
80.0
Kriket
5
16.7
16.7
96.7
Bola Sepak
1
3.3
3.3
100.0
Total
30
100.0
100.0

Jadual  4
Carta pai diatas menunjukkan jenis-jenis bidang  sukan yang melibatkan responden.Sukan bola tampar mencatatkan seramai 4 orang responden,olahraga 10 orang,bola jaring 6 orang dan kriket 5 orang responden.Atlet ping pong, futsal dan bola sepak masing-masing mencatatkan seorang responden.Selebihnya adalah responden terlibat dalam sukan hoki.

1)      Bangsa


Rajah 5

Frequency
Percent
Valid Percent
Cumulative Percent
Valid
Melayu
28
93.3
93.3
93.3
Bugis
1
3.3
3.3
96.7
Iban
1
3.3
3.3
100.0
Total
30
100.0
100.0


Jadual 5
Jadual 5 menunjukkan carta pai yang mewakili bangsa.Responden berbangsa melayu seramai 28 orang,diikuti dengan seorang responden berbangsa bugis dan seorang Iban daripada keseluruhan responden.

Bahagian B – Pengetahuan Umum Mengenai “Information And Communication Teknology” (ICT)

1)      Adakah anda mengetahui apakah itu ICT?


Rajah 6


Frequency
Percent
Valid Percent
Cumulative Percent
Valid
Ya
30
100.0
100.0
100.0
                                                            Jadual 6

              Jadual 6 menunjukkan graf bar yang mewakili soalan “Adakah anda mengetahui apakah itu ICT? ”.Kesemua responden yang seramai 30 orang  mengetahui apa itu ICT.



2)      Adakah anda menggunakan kemudahan ICT dalam kehidupan seharian anda sebagai atlet?


Rajah 7


Frequency
Percent
Valid Percent
Cumulative Percent
Valid
Ya
30
100.0
100.0
100.0

Jadual 7
Jadual diatas menunjukkan 100% responden menggunakan ICT dalam kehidupan seharian mereka sebagai atlet.


3)      Pada pendapat anda, adakah ICT ini mudah untuk digunakan oleh anda sebagai seorang pelajar dan atlet?


Rajah 8


Frequency
Percent
Valid Percent
Cumulative Percent
Valid
Ya
28
93.3
93.3
93.3
Tidak
2
6.7
6.7
100.0
Total
30
100.0
100.0

                                                                       
Jadual 8
Jadual 8 menunjukkan  graf bar yang mewakili pendapat responden mengenai mudahnya penggunaan ICT dikalangan responden sebagai seorang atlet.Seramai 28 orang setuju bahawa penggunaan ICT ini mudah untuk mereka gunakan,tetapi seramai 2 orang daripada 30 orang responden mengatakan bahawa penggunaaan ICT ini sukar untuk digunakan oleh mereka sebagai seorang atlet.

4)      Pernahkah anda mengikuti kursus asas tentang penguasaan ICT seperti komputer?


Rajah 9


Frequency
Percent
Valid Percent
Cumulative Percent
Valid
Ya
27
90.0
90.0
90.0
Tidak
3
10.0
10.0
100.0
Total
30
100.0
100.0


Jadual 9
Jadual 9 menunjukkan graf bar yang mewakili soalan “ pernahkan anda mengikuti kursus asas tentang penguasaaan ICT?”. Seramai 3 orang daripada 30 orang responden tidak pernah mengikuti kursus sedemikian, dan selebihnya iaitu seramai 27 orang pernah mengikuti kursus tersebut.

5)      Adakah anda selalu berkongsi maklumat dari ICT bersama kawan?


Rajah 10


Frequency
Percent
Valid Percent
Cumulative Percent
Valid
Ya
26
86.7
86.7
86.7
Tidak
4
13.3
13.3
100.0
Total
30
100.0
100.0


Jadual 10
Graf bar diatas mewakili jadual 10 telah merekodkan jumlah responden yang sering berkongsi maklumat bersama rakan mereka.Daripada 30 orang responden,seramai 26 orang sering berkongsikan maklumat tetapi hanya 4 orang responden yang tidak berkongsi maklumat ICT bersama rakan mereka.

6)      Saya sering membantu kawan/cikgu untuk mengendalikan peralatan ICT.


Rajah 11


Frequency
Percent
Valid Percent
Cumulative Percent
Valid
Ya
26
86.7
86.7
86.7
Tidak
4
13.3
13.3
100.0
Total
30
100.0
100.0


Jadual 11
Jadual 11 menunjukkan graf bar yang mewakili soalan 6 bahagian B, dimana hanya 4 orang responden menyatakan bahawa mereka tidak membantu guru/rakan mereka dalam mengendalikan peralatan ICT.Seramai 26 orang responden pula sering membantu guru/rakan mereka dalam mengendalikan ICT daripada 30 orang.

7)      Pernahkah anda menggunakan ICT untuk meningkatkan prestasi anda dalam sukan?


Rajah 12

Frequency
Percent
Valid Percent
Cumulative Percent
Valid
Ya
25
83.3
83.3
83.3
Tidak
5
16.7
16.7
100.0
Total
30
100.0
100.0


Jadual 12
Dalam kajian ini, sebanyak 25 responden bersamaan 83.3% daripada keseluruhan menggunakan ICT untuk meningkatkan prestasi mereka dalam bidang sukan. Di sini terdapat juga lima responden bersamaan dengan 16.7% menyatakan bahawa mereka tidak menggunakan ICT untuk meningkatkan prestasi mereka dalam sukan.

8)      Pada pendapat anda, adakah ICT penting untuk para atlet mencapai kejayaan dalam sukan yang diceburi?


Rajah 13

Frequency
Percent
Valid Percent
Cumulative Percent
Valid
Ya
28
93.3
93.3
93.3
Tidak
2
6.7
6.7
100.0
Total
30
100.0
100.0


Jadual 13
Jadual 13 menunjukkan graf bar yang mewakili kepentingan ICT kepada atlet untuk mencapai kejayaan dalam sukan. Seramai 28 orang atlet/responden bersamaan dengan 93.3% menyetujui bahawa ICT membantu mereka untuk mencapai kejayaan dalam bidang sukan,selebihnya tidak bersetuju iaitu seramai 5 orang bersamaan 6.7% daripada keseluruhan.

9)      Pernahkah anda menggunakan ICT untuk mencari maklumat tentang sukan?


Rajah 14


Frequency
Percent
Valid Percent
Cumulative Percent
Valid
Ya
30
100.0
100.0
100.0

Jadual 14
            Dalam kajian ini, terdapat 100% iaitu semua responden menyatakan bahawa mereka pernah menggunakan ICT untuk mencari maklumat dalam bidang sukan.


10)      Adakah ICT memberi kesan buruk kepada atlet untuk mencapai kejayaan?


Rajah 15


Frequency
Percent
Valid Percent
Cumulative Percent
Valid
Ya
3
10.0
10.0
10.0
Tidak
27
90.0
90.0
100.0
Total
30
100.0
100.0


Jadual 15
Jadual diatas menunjukkan graf bar bagi soalan 10,dimana seramai  25 orang responden bersetuju bahawa ICT tidak memberi kesan buruk kepada responden untuk mereka mencapai kejayaan dalam bidang sukan. 5 orang responden bersetuju bahawa ICT akan memberi kesan buruk untuk mencapai kejayaan dalam bidang mereka.

Bahagian C – Penguasaan ICT Untuk Kejayaan Atlet

1)      Saya menggunakan ICT untuk memperolehi maklumat baru kemahiran-kemahiran sukan yang saya ceburi.


Rajah 16

Frequency
Percent
Valid Percent
Cumulative Percent
Valid
Sangat Setuju
20
66.7
66.7
66.7
Setuju
8
26.7
26.7
93.3
Sederhana
1
3.3
3.3
96.7
Tidak Setuju
1
3.3
3.3
100.0
Total
30
100.0
100.0


Jadual 16
Carta pai di rajah 16 menunjukkan bahawa seramai 20 orang responden sangat bersetuju, lapan orang responden setuju, seorang sederhana dan seorang responden tidak setuju bahawa responden/atlet menggunakan ICT untuk memperolehi maklumat baru berkaitan sukan yang mereka ceburi.

2)      Di samping bimbingan daripada jurulatih, saya juga menjadikan ICT sebagai jurulatih kedua dalam bidang sukan yang saya ceburi.


Rajah 17

Frequency
Percent
Valid Percent
Cumulative Percent
Valid
Sangat Setuju
17
56.7
56.7
56.7
Setuju
12
40.0
40.0
96.7
Sederhana
1
3.3
3.3
100.0
Total
30
100.0
100.0


Jadual 17

Carta pai di atas mewakili jadual 17 menunjukkan daripada 30 orang responden, seramai 17 orang sangat setuju,12 orang bersetuju dan seorang responden sederhana mengenai  selain bimbingan daripada jurulatih, responden  juga menjadikan ICT sebagai jurulatih kedua dalam bidang sukan yang mereka/responden ceburi.


3)      Saya menggunakan ICT untuk memperolehi ilmu tentang sukan yang saya ceburi iaitu dari segi aspek pemakanan dan kaedah latihan yang sesuai dalam bidang saya.


Rajah 18

Frequency
Percent
Valid Percent
Cumulative Percent
Valid
Sangat Setuju
23
76.7
76.7
76.7
Setuju
5
16.7
16.7
93.3
Sederhana
1
3.3
3.3
96.7
Tidak Setuju
1
3.3
3.3
100.0
Total
30
100.0
100.0


Jadual 18
Jadual 18 menunjukkan jumlah responden yang berbeza bagi soalan penggunaan ICT untuk memperolehi ilmu tentang sukan dari segi aspek pemakanan dan kaedah latihan yang sesuai dalam bidang yang diceburi.Seramai 23 orang sangat bersetuju. Lima orang responden bersetuju,seorang responden sederhana dan seorang responden tidak bersetuju dengan soalan di atas.

4)      Dengan ICT tahap kecergasan saya dapat dikekalkan dan ditingkatkan.


Rajah 19

Frequency
Percent
Valid Percent
Cumulative Percent
Valid
Sangat Setuju
12
40.0
40.0
40.0
Setuju
12
40.0
40.0
80.0
Sederhana
4
13.3
13.3
93.3
Tidak Setuju
1
3.3
3.3
96.7
Sangat Tidak Setuju
1
3.3
3.3
100.0
Total
30
100.0
100.0


Jadual 19
      Jadual diatas menunjukkan jumlah  responden memberi pandangan berkenaan soalan “Dengan ICT tahap kecergasan saya dapat dikekalkan dan ditingkatkan”.Seramai 12 orang sangat setuju,12 orang responden setuju manakala empat orang responden sederhana.Seorang responden tidak setuju dan sangat tidak setuju berkenaan soalan diatas.


5)      Penguasaan ICT dalam kalangan atlet boleh membantu kerjaya dalam bidang sukan dan juga dalam bidang akademik.


Rajah 20

Frequency
Percent
Valid Percent
Cumulative Percent
Valid
Sangat Setuju
20
66.7
66.7
66.7
Setuju
6
20.0
20.0
86.7
Sederhana
2
6.7
6.7
93.3
Tidak Setuju
1
3.3
3.3
96.7
Sangat Tidak Setuju
1
3.3
3.3
100.0
Total
30
100.0
100.0


Jadual 20
Jadual  diatas menunjukkan jumlah respondan seramai 20 orang  yang sangat setuju , enam orang respondan setuju, dua orang responden sederhana tetang penguasaan ICT dalam kalangan atlet boleh membantu kerjaya dalam bidang sukan dan juga dalam bidang akademik.Untuk responden yang tidak setuju dan sangat tidak setuju,masing – masing mencatatkan seorang responden sahaja.

6)      Dengan ICT saya dapat maklumat yang lebih terperinci mengenai sukan yang saya ceburi dan bagaimananya dilaksanakan sehingga berjaya.


Rajah 21

Frequency
Percent
Valid Percent
Cumulative Percent
Valid
Sangat Setuju
20
66.7
66.7
66.7
Setuju
6
20.0
20.0
86.7
Sederhana
2
6.7
6.7
93.3
Tidak Setuju
1
3.3
3.3
96.7
Sangat Tidak Setuju
1
3.3
3.3
100.0
Total
30
100.0
100.0


Jadual 21

Jadual 21  menunjukkan jumlah responden yang sangat setuju seramai 20 orang respondan, enam orang responden setuju, dua orang sederhana dan untuk tidak setuju dan sangat tidak setuju masing–masing seorang respon daripada 30 orang responden.

7)      ICT membantu saya mengetahui pengalaman-pengalaman dan kerja keras atlet-atlet dunia yang berjaya.


Rajah 22

Frequency
Percent
Valid Percent
Cumulative Percent
Valid
Sangat Setuju
21
70.0
70.0
70.0
Setuju
6
20.0
20.0
90.0
Sederhana
1
3.3
3.3
93.3
Tidak Setuju
2
6.7
6.7
100.0
Total
30
100.0
100.0


Jadual 22

Carta pai diatas menunjukkan jumlah peratus responden yang sangat setuju dengan soalan diatas iaitu seramai 21 orang dalam kekerapan (frequency). Enam orang setuju, seorang responden sederhana dan dua orang responden tidak setuju daripada jumlah keseluruhan iaitu seramai 30 orang.

8)      Kebanyakkan kemahiran sukan yang saya miliki adalah disebabkan penguasaan saya dalam bidang ICT.


Rajah 23

Frequency
Percent
Valid Percent
Cumulative Percent
Valid
Sangat Setuju
15
50.0
50.0
50.0
Setuju
7
23.3
23.3
73.3
Sederhana
5
16.7
16.7
90.0
Tidak Setuju
2
6.7
6.7
96.7
Sangat Tidak Setuju
1
3.3
3.3
100.0
Total
30
100.0
100.0


Jadual 23

      Jadual 23 menunjukkan jumlah responden yang sangat setuju iaitu seramai 15 orang, setuju tujuh orang, sederhana lima orang, tidak setuju dua orang dan sangat tidak setuju iaitu seorang responden dengan pernyataan /soalan diatas.

9)      Saya banyak mempraktikkan kemahiran sukan yang saya perolehi daripada penguasaan saya terhadap ICT di dalam latihan dan juga pertandingan.


Rajah 24

Frequency
Percent
Valid Percent
Cumulative Percent
Valid
Sangat Setuju
16
53.3
53.3
53.3
Setuju
7
23.3
23.3
76.7
Sederhana
3
10.0
10.0
86.7
Tidak Setuju
4
13.3
13.3
100.0
Total
30
100.0
100.0


Jadual 24

Carta pai diatas diwakili dengan jadual 24 menunjukkan seramai 16 orang responden sangat setuju dan tujuh orang setuju, tiga orang sederhana dan empat orang responden tidak setuju bahawa responden/atlet  banyak mempraktikkan kemahiran sukan yang diperolehi daripada penguasaan terhadap ICT di dalam latihan dan juga pertandingan.

10)      Salah satu faktor kejayaan saya sebagai atlet adalah disebabkan penguasaan saya dalam bidang ICT. 


Rajah 25

Frequency
Percent
Valid Percent
Cumulative Percent
Valid
Sangat Setuju
14
46.7
46.7
46.7
Setuju
10
33.3
33.3
80.0
Sederhana
3
10.0
10.0
90.0
Tidak Setuju
3
10.0
10.0
100.0
Total
30
100.0
100.0

Jadual 25

Jadual 25 menunjukkan keseluruhan responden iaitu 30 orang.14 orang daripadanya sangat setuju, 10orang  setuju,manakala seramai tiga orang responden sederhana dan selebihnya adalah tidak setuju.

7.0 CADANGAN / PENAMBAHBAIKAN
Perkembangan era globalisasi masa kini memberi impak dalam dunia Teknologi Informasi dan Komunikasi (ICT). Sektor-sektor awam, swasta serta badan-badan berkanun dituntut untuk mengaplikasi dan mempraktikkan ICT dalam bidang pekerjaan kerana ternyata mempercepat dan memudahkan proses pengurusan di pelbagai peringkat. Apakah situasi dalam bidang sukan? Sukan merupakan satu aktiviti yang menentukan menang atau kalah. Pada masa yang sama ia juga menentukan nama baik dan buruk negara kita. Oleh itu, dalam bidang sukan, negara kita perlulah menggunakan ICT.
Pertama, guru atau jurulatih perlulah menggunakan multimedia untuk menyampaikan maklumat. Teknologi ini boleh digunakan untuk  menyampaikan sesuatu kemahiran, teknik dan taktikal kepada para pemain. Misalnya seorang pemain bola baling  boleh mengetahui lebih dalam mengenai hantaran bola baling dengan visual yang lebih jelas.
Kedua, jurulatih perlulah berkongsi maklumat tanpa halangan ke merata dunia bagi meningkatkan taraf sukan melalui penggunaan komputer. Melalui berkongsi maklumat dengan merata dunia informasi yang lebih luas berkaitan sukan boleh dapat dan boleh mengaplikasikan dalam kalangan atlet kita. Hal ini kerana pelajar yang tidak mengetahui tentang teknik ‘weight-lifting’ yang betul, dia boleh berkongsi maklumat melalui “Youtube” sama ada “Youtube” itu diletak oleh negara sendiri atau luar.
Ketiga, guru perlulah menggunakan ICT untuk memberi pengenalan awal kepada sukan-sukan tertentu kepada individu yang mungkin berminat atau mahu mengenali dunia sukan tersebut seperti teknik main bola sepak. Jurulatih boleh menggunakan ICT bagi meningkatkan minat atlet dalam sukan masing-masing.
Seterusnya, di sekolah dan Institusi Pengajian Tinggi (IPT) perlu mengadakan kelas Informasi Teknologi Dalam Sukan. Kelas ini boleh diadakan seminggu sekali. Hal ini kerana kelas ICT akan membantu pelajar untuk mengetahui lebih dalam tentang sukan tanpa ada bantuan guru atau pensyarah. Pihak kerajaan juga perlu menyediakan perkhidmatan WIFI kepada pelajar bagi memudahkan pelajar untuk mendapat maklumat.

8.0 Penutup
Kesimpulannya, penguasan Teknologi Informasi dan Komunikasi (ICT) sangat penting pada masa kini. Pentingnya penguasaan ICT dalam kehidupan kita maka sangat penting juga alat teknologi dalam kehidupan kita di masa kini. Seiring dengan berkembangnya teknologi dan infomasi, kita dapat mencari maklumat dan sentiasa membuat perubahan yang positif  terutama dalam bidang sukan. Hal ini kerana teknologi membantu manusia dalam sesuatu perkara seperti perubatan, sukan, perniagaan dan lain- lain lagi.
Selain perkembangan media elektronik dan media cetak, jaringan selular dan internet merupakan alat komunikasi masa kini yang lebih maju dalam perkembangannya.  Bertolak dari betapa pentingnya Teknologi Informasi dan Komunikasi pada saat ini, seharusnya setiap pusat pengajian atau fakulti menyediakan kemudahan yang mencukupi untuk mahasiswa dan mahasiswi mempraktikkan penguasaan ICT dengan lebih mudah lagi.

9.0 Lampiran



TAJUK KAJIAN : PENGUASAAN “INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGY” (ICT) DI KALANGAN ATLET DALAM MEMBANTU KEJAYAAN ATLET

Soal selidik ini dijalankan adalah bertujuan untuk mengkaji tahap pengetahuan umum mengenai ICT dan penguasaan ICT di kalangan atlet dalam membantu kejayaan atlet.

BAHAGIAN  A – ( MAKLUMAT DEMOGRAFI)

1. Jantina

    Lelaki                                         Perempuan                     

2. Umur              

3. Tahap pencapaian                                                 

4. Sukan yang diceburi                                              

5. Bangsa                                             

Sila jawab bahagian B dengan menandakan (√ ) berpandukan skala di bawah.
1 – YA
2 - TIDAK

BAHAGIAN B ( PENGETAHUAN UMUM MENGENAI ICT )
1.      Adakah anda mengetahui apakah itu ICT?
1
2
2.      Adakah anda menggunakan kemudahan ICT dalam kehidupan seharian anda sebagai atlet?
1
2
3.      Pada pendapat anda, adakah ICT ini mudah untuk digunakan oleh anda sebagai seorang pelajar dan atlet?
1
2
4.      Pernahkah anda mengikuti kursus asas tentang penguasaan ICT seperti komputer?
1
2
5.      Adakah anda selalu berkongsi maklumat dari ICT bersama kawan?
1
2
6.      Saya sering membantu kawan / cikgu untuk mengendalikan peralatan ICT.
1
2
7.      Pernahkah anda menggunakan ICT  untuk meningkatkan prestasi anda dalam sukan?
1
2
8.      Pada pendapat anda, adakah ICT penting untuk para atlet mencapai kejayaan dalam sukan yang diceburi?
1
2
9.      Pernahkah anda menggunakan ICT untuk mencari maklumat tentang sukan?
1
2
10.  Adakah ICT memberi kesan buruk kepada atlet untuk mencapai kejayaan?
1
2




















Sila jawab bahagian C dengan menandakan (√ ) berpandukan skala di bawah.
1 – SANGAT SETUJU
2 – SETUJU
3 – SEDERHANA    
4 – TIDAK SETUJU
5 – SANGAT TIDAK SETUJU


BAHAGIAN C( PENGUASAAN ICT UNTUK KEJAYAAN ATLET

1.      Saya menggunakan ICT untuk memperolehi maklumat baru tentang kemahiran-kemahiran sukan yang saya ceburi.
1
2
3
4
5
2.      Di samping bimbingan daripada jurulatih, saya juga menjadikan ICT sebagai jurulatih kedua dalam bidang sukan yang saya ceburi.
1
2
3
4
5
3.      Saya menggunakan ICT untuk memperolehi ilmu tentang sukan yang saya ceburi iaitu dari segi aspek pemakanan dan kaedah latihan yang sesuai dalam bidang saya.
1
2
3
4
5
4.      Dengan ICT tahap kecergasan saya dapat dikekalkan dan ditingkatkan.
1
2
3
4
5
5.      Penguasaan ICT dalam kalangan atlet boleh membantu kerjaya dalam bidang sukan dan juga dalam bidang akedemik.
1
2
3
4
5
6.      Dengan ICT saya dapat maklumat yang lebih terperinci mengenai sukan yang saya ceburi dan bagaimanaianya dilaksanakan sehingga berjaya.
1
2
3
4
5
7.       ICT membantu saya mengetahui pengalaman-pengalaman dan kerja keras atlet-atlet dunia yang berjaya.
1
2
3
4
5
8.      Kebanyakkan kemahiran sukan yang saya miliki adalah disebabkan penguasaan saya dalam bidang ICT.
1
2
3
4
5
9.      Saya banyak mempraktikkan kemahiran sukan yang saya perolehi daripada penguasaan saya terhadap ICT di dalam latihan dan juga pertandingan. 
1
2
3
4
5
10.  Salah satu faktor kejayaan saya sebagai atlet adalah disebabkan penguasaan saya dalam bidang ICT.
1
2
3
4
5




“Terima kasih kerana sudi meluangkan masa untuk menjawab soalan kaji selidik ini.Salam penghargaan yang tidak terhingga daripada kami.Sekian.”


10.0 Rujukan

Abang Ismail bin Abang Haji Julhi dan Mohd. Taib bin Harun. 2007. Keberkesanan Penggunaan Multimedia Terhadap Penguasaan Kemahiran Sukan Bola Baling. Bangi: Universiti Kebangsaan Malaysia.

Andrew Thomas and Gareth Stratton. 2006. What we are really doing with ICT in physical education: a nation audit of equipment, use, teacher attitudes, support, and training. UK: Paignton Community and Sports College.

Christina Andin @ Nur Qistina Binti Abdullah & Hazman Bin Ali. 2009. Penggunaan Teknologi Maklumat Dan Komunikasi (ICT) Dalam Kalangan Guru-Guru Sekolah Kebangsaan. Skudai: Universiti Teknologi Malaysia. 

K.Murugan, S.Ravi & S.Surianarayanan. 2012. The Use of ICT by the Physical Education Faculty in the Universities: A Study. Chidambaram: Annamalai University.

Nicholas Vernadakis, Panagiotis Antonion, Eleni Zetou, Maria Giannousi and Eftimis Kioumourtzoglou. 2010. Comparison Of Multimedia Computer-Assisted Instruction, Traditional Instruction And Combined Instruction On Knowledge Acquistion And Retention Of Setting Skill In Volleyball. Greece: Democritus University of Thrace, Department of Physical Education and Sport Science.

Okposio O. Collins. 2011. The Use Of ICT In Teaching And Learning Of Physical Education. Delta State: College Of Education.

Papastregiou, M., Gerodimos, V. & Antoniou, P. 2011. Multimedia blogging in physical Education: Effects on student knowledgeand ICT self-efficacy. Greece: University of Thesaly, Department of Physical Education and Sport Science.

Sansanwal, D.N. 2009. Use Of ICT In Teaching-Learning and Evaluation. New Delhi NCERT: Central Institute Of Education Technology.

S. Cernaianu*. 2007. A Practical Model For Learning The Excel Program With Its Applications n Physical Education And Sports. Romania: Faculty of Physical Education and Sports, University of Craiova.

No comments:

Post a Comment