Tuesday, December 25, 2012

Refleksi Minggu ke-10 Komputer Dalam Pendidikan

Assalamualaikum semua...:)

    Setelah seminngu bercuti akhirnya saya kembali ke dalam kelas konputer dalam pendidikan, iaitu kelas yang sangat menyeronokkan kerana sentiasa ada ilmu baru yang akan saya pelajari selepas tiga jam berada di dalam kelas ini.Pada minggu ini, ilmu baru yang dapat saya pelajari ialah ilmu berkaitan tentang MULTIMEDIA.Kelas di mulakan dengan penerangan mengenai apa itu multimedia?

 Menurut penerangan yang di berikan oleh pensyarah kami iaitu Pn Fariza binti Khalid,multimedia ini terdiri daripada dua perkataan iaitu multi dan media.Multi membawa maksud yang banyak,pelbagai dan manakala media pula membawa maksud alat,teknologi yang digunakan sebagai perantaraan untuk menyampaikan sesuatu maklumat.Antara contoh media yang diberikan oleh pensyarah kami adalah seperti laptop,radio,televisyen bahkan menurut pensyarah kami manusia juga boleh dikategorikan sebagai media.

Setelah menerangkan maksud daripada dua perkataan tersebut,pensyarah terus membuat satu definisi yang boleh digunakan untuk menerangkan apa itu multi media iaitu multimedia ini adalah pelbagai elemen dalam penyampaian maklumat.Apa yang dimaksudkan dengan elemen di sini adalah seperti teks,video,grafik,audio dan animasi..


Sebenarnya pada minggu ini kami lebih fokus kepada grafik. Antara contoh Format file untuk grafik ialah :

  • BMP (.*BMP)
~ Menghasilkan kualiti gambar yang paling baik kerana resolutionnya besar tetapi memerlukan ruang yang banyak kerana saiz file yang besar.

  • JPEG (*.JPG,*.JPE)
~ Kualiti ganbarnya adalah kurang kerana resolutionnya adalah kecil tetapi ianya hanya memerlukan ruang yang kecil.

~Menyebabkan ganbar menjadi loosy atau gambar menjadi kabur dan berpecah-pecah apabila dibesarkan. Pengguna boleh menggunakan Image Converter untuk menukar format file JPEG kepada BMP dan sebagainya.

  • PNG (*.PNG)
~ PNG adalah format gambar yang sangat baik untuk grafik internet, kerana menyokong ketelusan dalam dalam pelayar(browser) dan mempunyai keindahan yang tersendiri yang tidak boleh diberikan oleh GIF atau JPG.


Proses pembelajaran pada minggu ini jga lebih kepada praktikal. Kami semua perlu meneroka aplikasi-aplikasi yang terdapat dalam Mikrosoft Paint, GIMP, dan Microsoft Powerpoint. Terdapat banyak aplikasi sebenarnya yang kita boleh teroka dalam GIMP dan sebagainya. 

Microsoft Paint

Microsoft PowerPoint

GIMP

GIMP (THE GNU MANIPULATION PROGRAM)

GIMP (The GNU Image Manipulation) ialah sebuah perisian penyunting grafik raster yang digunakan untuk memproses grafik digital dan foto.Projek ini telah dimulakan pada tahun 1995 oleh Spencer Kimball dan Peter Mattis dan diselenggara oleh keseluruhannya sukarelawan di bawah auspices projek GNU. GIMP merupakan Open Source, percuma dan disediakan dengan Lesen Am GNU.

Perisisan GIMP ini lebih ringan jika dibandingkan dengan adobe photoshop yang adobe photoshop yang memerlukan ram yang tinggi dan graphic card bagi menyokong fungsi 3D.Walaupun GIMP ini tidak mampu untuk menyaingi kemampuan yang dimiliki oleh adobe photoshop dengan plugin yang banyak disediakan dan fungsi-fungsi yang tidak dimiliki oleh GIMP.Namun ianya bolehlah sebagai pengganti bagi anda yang mahukan perisian yang seumpama adobe photoshop.

SELAMAT MENEROKA SEMUA....


Refleksi Pembelajaran Minggu ke-9

Assalamualikum dan Salam sejahtera semua...



Hehe..inilah perasaan saya dan mungkin perasaan semua rakan-rakan,maklumlah minggu terakhir sebelum cuti mid sem.hehe.. Aha..pada minggu yang ke-9 ini kami telah didedahkan tentang kaedah menganalisis hasil dapatan kajian dengan menggunakan kaedah kualitatif. Data kualitatif adalah data yang bukan dalam bentuk angka dan tidak melibatkan ujian statistik yakni data yang melibatkan penulisan. Data ini memerlukan proses coding iaitu pengkaji perlu memecahkan dan menggabungkan isi-isi yang kecil yang mempunyai maksud yang sama dan dikumpulkan dalam satu tajuk yang besar sebagai contoh kaki, tangan, telinga, apabila menggunakan proses coding ianya digabungkan dibawah tajuk pancarindera.

Antara contoh data kualitatif data temubual,data observasi, data bertulis dan perbincangan atas talian. Kami menggunakan data kualitatif dengan cara cetakan daripada perbincangan atas talian yakni i-folio. Di mana pensyarah kami iaitu Pn Fariza telah memasukkan tiga soalan yang perlu kami jawab yakni soalan yang berkaitan dengan surveymonkey. Melalui perbincangan dalam talian ini kami seterusnya diminta membuat data kualitatif yakni dengan proses coding seterusya membuat ganbar rajah pokok...

Contoh Gambar rajah pokok :


Sekian.....

Refleksi Minggu ke-8

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua....

Bertemu kembali kita semua,minggu berganti minggu,hati berganti hari dan masa berganti masa serta assigment pun terus berganti.hehe.. Pada minggu ini kelas Komputer Dalam Pendidikan dimulakan seperti biasa iaitu pengenalan sesuatu yang belum pernah kami ketahui. Pada minggu ke-8 ini kami dikenalkan dengan satu sofware baru. Adakah anda kenal apa itu SPSS? aha..mesti tidak tahu kan..ok saya akan menerangkan apa itu SPSS. 

Menurut penerangan yang telah diberikan oleh pensyarah kami iaitu Dr Fariza, SPSS ini ialah satu sofware di mana SPSS ini merupakan salah satu pakej statistik yang paling pupular yang boleh melakukan manipulasi data dan analisis yang sangat kompleks serta dengan arahan yang sangat mudah.Setelah diberikan penerangan yang lebih mendalam kami dapat mengetahui bahawa SPSS atau Statistical Product and Service Solution ini mempunyai 4 windows iaitu Data Editor, Output Viewer, Syntac Editor dan Script Window.

Dengan menggunakan sofware ini, pengguna dapat menganalisis data dengan mudah tanpa perlu menganalisis data dengan cara manual. Berikut saya akan tunjukkan cara-cara menggunakan SPSS :

                                                  

Langkah pertama klik pada start, kemudian klik all program, dan SPSS Inc. Terdapat dua lembaran dalam window ini iaitu data view dan variable view. Variable view membolehkan pengguna memasukkan data untuk dianalisis. Setelah memasukkan kesemua data , sistem ini akan memnganalisis data tersebut dan sofware ini membolehkan semua pengguna memilih untuk dianalisis dengan graf bar, histogram, pie chart dan sebagainya.






Setelah semua penerangan mengenai SPSS ini telah diberikan, kami telah diminta untuk membuat laporan tentang jawapan yang telah diberikan oleh responden kami. Kami juga perlu membuat analisis dan laporan jawapan yang telah diberikan oleh pelajar dalam i-folio dengan mencari kat kunci jawapan.

Kepada rakan-rakan selamat mencuba sofware ini....sekian...